Om föreningen

Brf Harald Stake består av byggnaderna på Hagåkersgatan 4 och Vänortsgatan 7–10 och 12. Föreningens expedition finns på Vänortsgatan 12, en trappa ned.

Föreningen grundandes 1951. Våra sex fastigheter byggdes 1952 i en klassisk femtiotalstruktur med tre våningar. Byggnaderna är K-märkta vilket innebär att inga förändringar är tillåtna på husens exteriörer. Föreningen består av 199 bostadsrättslägenheter, sju kommersiella hyreslokaler och ett studentboende om sju rum med gemensamt kök, badrum och tvättstuga. Till byggnaderna hör också 24 lokaler, 119 parkeringsplatser och 13 garage, varav ett är delat och hyrs ut som två platser för MC.

Området

Mölndal är ett lugnt och tryggt område med närhet till mycket. Fem minuters promenad från Brf Harald Stake ligger Mölndals sjukhus. Ytterligare en bit bort ligger Mölndals Innerstad med bank, bibliotek, läkare, gym, restauranger och Mölndal Galleria.

I närheten finns även Safjället med tillhörande motionsslinga. På andra sidan motorvägen ligger Stensjön och Rådasjön med välskötta badplatser. Där finns även Gunnebo Slott och Trädgårdar, en av Sveriges bäst bevarade 1700-talsanläggningar som har öppet varje dag året runt.

Kommunikaton

Närmsta hållplats är Lackarebäck. I närheten ligger även Mölndals station och Mölndals Innerstad som är en knutpunkt för bussar och tåg till Göteborg och Kungsbacka, och vidare söder ut. För detaljer kring avgångar, se västtrafik.se.

Medlem i HSB

Vår föreningen är medlem i HSB. Detta ger oss många fördelar i form av utbildningar, juridisk rådgivning och en erfaren HSB-ledamot som ger stöd åt styrelsens arbete. Vi får också möjlighet att ta del av många erbjudanden och samarbetsavtal som HSB har förhandlat fram med utvalda leverantörer.

Läs mer om vad medlemskapet innebär på HSB:s hemsida.

Namnet Harald Stake

Namnet kommer från friherren, krigaren och ämbetsmannen Harald Stake. Han föddes 1598 och dog 1677. Harald Stake var landshövding i Skaraborgs län 1648–1657. Mellan 1643 och 1645 deltog han mycket aktivt i kampen mot Snapphanarna i Skåne. Sina förnämsta insatser gjorde han som ledare vid försvaret av Göteborg–Bohuslän i den så kallade Krabbefejden vid det norsk-danska kriget 1676–1677. De framgångsrika markstriderna vid Skansen Lejonet resulterade i att man inte fick fast mark för trupperna vid västra gränsen. Som nyutnämnd guvernör för Bohuslän visade Harald Stake stor duglighet, kraft och organisationstalang inom den civila administrationen. Han var en av Sveriges tappraste och skickligaste fältherrar.

oljemålning föreställande harald stake
Harald Stake, oljemålning av okänd konstnär, Nationalmuseum, public domain.